Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit een algemeen directeur/gemeentesecretaris en zes afdelingen met ieder een manager. 

Hoe werkt onze organisatie?

De samenleving staat nooit stil; er komen moeilijke vraagstukken op ons af. Onze organisatie blijft zich daarom ontwikkelen om in te kunnen spelen op de verschillende opgaven die op ons afkomen. Met als doel een klantgerichte dienstverlening, waarbij we rekening houden met elkaar en ervoor zorgen dat de burger zich goed bediend voelt. 

Algemeen directeur/gemeentesecretaris

De algemeen directeur geeft leiding aan de ambtelijke organisatie. De algemeen directeur is ook gemeentesecretaris. In die rol is zij eerste adviseur van het college van burgemeester en wethouders. De algemeen directeur/gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor de verbinding tussen de ambtelijke organisatie en het bestuur.

Managementteam

De managers vormen gezamenlijk met de algemeen directeur het managementteam. Ze vergaderen wekelijks. Het managementteam wordt geadviseerd en ondersteund door een directiesecretaris.

Afdelingen 

Afdeling Bestuurs- en concernondersteuning heeft vier teams die zich met name richten op de interne bedrijfsvoering, van communicatie tot juridische zaken tot facilitaire diensten.

  • Facilitaire dienstverlening
  • Digitale informatievoorziening
  • Personeel en organisatie
  • Visie, strategie en ondersteuning

Afdeling Financiën houdt zich onder andere bezig met de Planning & Control-cyclus, waaronder de begroting, met het innen van belastingen, het betalen van facturen en met financiële advisering.

Afdeling BORG-REAL staat voor Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen / Realisatie en heeft drie teams die zijn gericht op de leefomgeving buiten. Bijvoorbeeld wegen, fietspaden, openbaar groen of riolering. 

  • Beheer openbare ruimte en gebouwen
  • Bedrijfsbureau BORG
  • Realisatie

Afdeling Ontwikkeling/Klantcontactcentrum bestaat uit vier teams. Deze afdeling is onder andere verantwoordelijk voor het eerste klantcontact aan de telefoon en burgerzaken, maar ook voor evenement- en omgevingsvergunningen.

  • Ontwikkeling
  • Omgeving
  • Burgerzaken
  • Klantcontactcentrum

Afdeling Sociaal Domein heeft vier teams en gaat over zorg en ondersteuning voor onze inwoners. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en sport en bewegen. Maar ook op het gebied van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en participatie, zodat iedereen mee kan doen.

  • Jeugd en educatie
  • Meedoen
  • Preventie
  • Kwaliteit en bedrijfsvoering

Afdeling Programma’s en Projecten houdt zich bezig met de wat grotere en actuele programma’s en projecten en met het portfolio-management.

organogram organisatie gemeente Borger-Odoorn